söndag 17 juni 2012

Vättern Rundan

 Nu har man avverkat sin andra del i klassikern, men jag måste få hålla med om att Vättern Rundan är den jobbigaste även om jag har simningen och löpningen är kvar. Jag trodde att Vasaloppet var värst, även om man har mer ont i kroppen efter Vasaloppet, så är det andra faktor som spelar in; man cyklar på natten, när det regnar är det inte kul att frysa och vara helt blöt under flera timmar, dessutom är det psykiskt jobbigt att veta att man ska cykla 30 mil.
 Här är cykelvännerna innan start, så här glada var vi inte under loppet. Start 01.02 och sen var det bara att cykla. När vi kom till Gränna, var jag nära att ge upp och hade det inte varit för mina vänner så hade jag kastat in handduken, men efter lite mat, koffein och peptalk, så blev jag som en ny människa. När vi hade passerat Hjo och hälften av rundan var gjord, var jag nöjd och sen blev det lättare, även om det var tungt i backarna. Jag cyklade med Lina de sista 20 milen och hon gjorde ett kanonjobb som cykelvän, peppning och hela tiden glad. När vi närmade oss målet cyklade vi tillsammans med händerna över mållinjen och det kändes som OS-guld, en otrolig känsla....
Vi firade målgången med champagne och sjukt nöjda över vår prestation. Efter en dusch var det bara att sätta sig i bilen och köra hem till familjen. Tusen tack till mina snälla föräldrar som kom upp och hämtade mig även tack till alla vänner som skickade sms och hälsningar under loppet. Ni anade inte vad mycket det gav en. Ibland behöver man en extra klapp på ryggen, ett sms eller lite blåbärssoppa för att orka lite till.
Idag har jag ont i mina knän och ni tjejer som har gått igenom en förlossning vet hur man känner sig där nere, så känner man sig även efter Vättern Rundan:-)
Nu är det bara att ladda om inför Vansbro simningen som äger rum om 3 veckor. Vättern Rundan lägger jag mig bakom med blandade känslor men en sak är säker. Nästa gång vi ska till Göteborg, ca 30 mil, tar jag bilen.
Klassikern del 3 fortsätter........
Nedanstående text är hämtad från Vättern Rundans hemsida:

MINNESVÄRD 47:E RUNDA!

Rekordmånga anmälda, rekordmånga nationer, rekordmånga brutna och rekordsnabba tider. Vätternrundan 2012 levde verkligen upp till epitetet rekordrunda och den kommer bli ihågkommen.
Det blev dock inte rekord i antal startande eller antal i mål. Men årets runda kommer ändå att vara en av de mest minnesvärda i modern tid. 23 307 anmälda, 46 representerade nationer, den 500 000:nde starten och en tid på 6:38 som Ride of Hope-gruppen stod för, är nya rekord. Dessutom var det rekordmånga som bröt och det är säkert att säga att Vätternrundan 2012 kommer att räknas som en av de tuffaste genom tiderna. Ett ca fem timmar långt, ihärdigt regn fick ca 2 250 cyklister att bryta.

3 kommentarer:

  1. SÅ STARKT AV DIG!!!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Tack Emma, men jag var inte tuff under lopper, ojojoj - never again!

    SvaraRadera
  3. Den vändningen du gjorde efter Gränna hade inte många klarat. Du hörde väl också att det var en av historiens värsta förutsättningar väder mässigt under Vättern Rundan. Över dubbelt så många som vanligt bröt. Det säger inte lite om din viljestyrka!!!!

    SvaraRadera