måndag 8 oktober 2012

Utvärdering

Tänkte sammanfatta min Klassiker och kanske inspirera någon (eller avskräcka). Kanske finns det någon som är sugen att göra en svensk klassiker. Själv är jag varken skidåkare, cyklist eller simmare. Löpning är kanske mer min gren. Det har varit kul att ha ett mål framför sig, som har gjort att man är tvungen att träna till något. Man har haft piskan på sig. Dessutom har jag haft chansen att testa på andra grenar, som jag aldrig skulle träna till annars.
Min träningsvecka har varit 2-3 träningspass i veckan och jag har fokuserat på varje lopp 3 månader innan. Vill man ha den bästa tekniken, så ska man nog gå med i en klubb. Jag däremot har insett mina begränsningar med två små barn och en familj, så träningen ville jag göra när jag hade tid till det. Man kan väl säga att materialet har betydelse, man ska satsa på bra saker för att få en trevlig upplevelse. En bonus har även varit att man har sett en stor del av Sverige. Tror dock inte att jag kommer att åka på semester med min familj till Vansbro :-)

Vasaloppet: Det finaste och bästa loppet, en ren naturupplevelse och kicken man får när man står på starten med tio tusen andra skidåkare. Kylan som biter i kinderna och första backen efter starten som får en att börja svettas och sen verkligen får jobba med hela kroppen i 9 mil. Blåbärssoppa och vetebullar vid varje depå, smakar så gott. Har aldrig haft så ont i kroppen som efter Vasan, men det största minnet från Klassikern kommer från Vasaloppet. I can do it again!

Vättern Runt: Det värsta jag har gjort, psykisk jobbigt, fel starttid, dåligt med sömn, regn i 5 timmar och så sjukt tråkigt att cykla 30 mil. Tack vare bra cykelsällskap (Lina), tog jag mig runt. Men det finns inte på kartan att jag cyklar igen.

Vansbrosimmet: Helt sjukt att köra 65 mil för 3 km simning, men det var också det lopp som jag hade tränat minst till. Men kan man bara simma så fixar man loppet. Helt klart det lättaste loppet i Klassikern. Däremot var Vansbro det bäst organiserade loppet, allt från start till mål. Att en sådan liten by kan hantera 10 000 människor både i vattnet och på land.

Lidingöloppet: En trevlig Stockholmshelg och helt klart det lopp som passade mig bäst. Bra träningsupplägg inför loppet, så jag kunde inte klaga på något. Folk som hejar på en längst med vägen, en ren folkfest. Sista milen är sjukt jobbig och det gäller att ha energi kvar i kroppen när två mil är passerade. Men lyckan, glädje och total utmattning efter målgång, då man inser att man är i mål i dubbel bemärkelse.

Är det någon som funderar på att göra en Klassiker, så gör det. Det krävs ca 1 års förberedelse och man får planera utifrån de olika loppen. Självklart kostar det en del, men man kan låna en hel del och man behöver inte köpa något gymkort. Du har träningen utanför dörren. Med facit i hand, så har jag knappt varit sjuk och jag har aldrig mått så bra och känt mig så tränad. Våga utmana dig själv, det finns alltid lite mer att ge!

1 kommentar:

  1. Kan bara instämma. Funderar du så gör det, inget man ångrar så lönge man sötter sina egen planering och utgår från sig själv.Vi är alla bra på olika saker och har olika mycket tid och intresse att lägga ner för de olika loppen. Om man bara planerar funkar det mesta. Jag ställer gärna upp med utrustning om ngn vill låna vid tillfälle,

    SvaraRadera