onsdag 3 oktober 2012

Brandlarm

Ibland händer det som man absolut inte vill vara med om - brandlarmet går mitt i natten på ett hotell!
Detta hände oss när vi var i Stockholm i helgen. Vi hade gått och lagt oss och min uppladdning hade börjat inför loppet. Runt midnatt vaknar vi av att det tjuter som bara den i hela rummet. Jag rusar upp och inser att det är brandlarmet. Öppnar dörren till korridoren och ser att det är fler som har vaknat av det och springer ut i sina pyjamasar. Jag samlar ihop våra värdesaker och sen är det bara för oss att ta oss ner. Vi bodde på sjunde våningen och hissen var stängd. Man hinner tänka många tankar när en sådan sak sker, främst på sin familj.
När vi väl hade kommit ner möttes vi av brandmännen och jag inser ganska snabbt att jag och min kära mor står barfota och enbart iklädda våra nattlinnen. Resten av hotellgästerna var smarta nog att ta på sig skor och ytterkläder. Med facit i hand hade jag hellre tagit med mig mina skor än pappas GPS. När faran väl var över och brandmännen hade gått igenom hotellet kunde vi återvända till våra rum. Vad som utlöste larmet vet vi inte. Men att somna om igen var inte det lättaste.

Den största prestationen stod ändå min mamma för, som tog sig ner för alla våningar utan problem. Jag tror att det var hennes neongröna nattlinne som hjälpte henne:-) Återigen inser man att när det väl gäller finns det alltid lite mer att ge.

I fortsättningen kommer jag alltid att studera utrymningsplanen på hotellet samt att ha skor och jacka nära till hands. Jag hoppas att jag inte behöver vara med om det igen och jag är tacksam att barnen slapp uppleva det. Ibland får man sig en tankeställare och inser att man är tacksam för det man har.

PS Ni har väl brandvarnare hemma, nu inför stundande höstmys med tända ljus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar