tisdag 28 februari 2012

Vasaloppet

Kl:06.45, precis innan start.....I starten
Målgång

Ski Sweden


Nu har man gjort sin första del i klassikern.....

Vet inte hur jag ska kunna beskriva Vasaloppet. Vi var nog alla lite nervösa inför starten, men man var så laddad inför starten och se 10 000 skidåkare åka iväg från Sälen till Mora var häftigt. Första backen i Vasaloppet är grym, men jag hade lyckats få kanon valla, när det gällde fästet, däremot hade jag inte så bra glid....

Första milen var helt fantastiskt, med soluppgången, naturen och alla människor, men det var enbart första milen. Efter första milen började jag få ont i ljumskarna, men det fanns aldrig i mina tankar att avbryta loppet. När jag passerade 4,5 mil, var det med lättnad, att nu hade jag åkt halvvägs.

Vid varje kontroll, var det vätskeintag och en bulle, sen var det bara att åka vidare. Under mina 9 mil stod jag på huvudet tre gånger. Och bara att försöka byta spår var en prövning. Människor stod längst med spåret och hejade på. Jag kämpade på och när jag hade en mil kvar, gav jag allt. Jag skulle bara komma i mål, tårarna började komma och sista kilometern, var den längsta i mitt liv. Efter tio timmar passerade jag mållinjen med händerna i luften som om jag hade tagit VM-guld och det var mycket känslor när man kom i mål - glädje, lättnad, trötthet och en enorm stolthet.

När man tog av sig sina skidor gick man som om man hade skitit på sig, man hade så enormt ont i sina ben. Duschen efter loppet var den skönaste duschen någonsin. Jag har aldrig haft så ont i min kropp som efter Vasaloppet. Jag har gjort det, men jag kommer aldrig att åka Vasaloppet igen. På söndag är det med glädje jag ligger i soffan och tittar på Vasaloppet och det kommer att ta ett tag innan jag dricker blåbärssoppa igen.

Jag måste även passa på och berömma mina lagkamrater Pernilla och Lina - vilket lopp ni gjorde, ni var så grymma!

Klassikern rullar nu vidare inför Vättern Rundan.... följ med!

9 kommentarer:

  1. Bra gjort Vivi! Jag är väldigt imponerad! Resten av klassikern kommer säkert att gå som en dans! Kramar JK

    SvaraRadera
  2. Veronica vilket lopp Du gjorde. Jag är så imponerad att du genomförde det. De smålänska generna har nog gått i arv eller hur. I love you./Mamma

    SvaraRadera
  3. Grattis Vivi till första delen i klassikern!!!
    Bra gjort och vi är både stolta o impade :-).
    Tur att du hade övat uppför i miljonärsbacken i Norge så du var stark i benen!!!
    Kramar från Skedalaborna

    SvaraRadera
  4. Härligt Vivi!!! du är cool du! själv får jag träningsvärk av bara läsa om ditt lopp.
    kram marie

    SvaraRadera
  5. Grymt imponerande! Stort grattis till en finfin prestation! Kram Sofie

    SvaraRadera
  6. Grymt bra jobbat, Vivi!! Själv var jag ute på första lilla joggingturen på 1 1/2 år i söndags.. Höll på att svimma av trötthet när jag kom
    hem... :-D Kram

    SvaraRadera
  7. Så sjukt imponerande Vivs, jag sitter och får ont i kroppen bara när jag läser det du skriver:)! Vilken prestation kompis!! Massa kramar

    SvaraRadera
  8. Tack så mycket... men jag har inte varit tuff dessa dagar. Har ni tid över i vardagen, så tycker jag att ni alla ska anmäla er till nästa års Vasalopp. Jag lovar att jag kommer att stå i spåren och heja fram er!

    SvaraRadera
  9. Som sagt, du är nu min idol :o)

    Har jobbarkompisar som också åkte, du kanske träffade några från sundsvall i spåren... blev lite sugen att åka...mest när de berättade att de fick bullar...sedan blev jag avskräckgt igen när de sa att det var några hemska nerförsbackar..hatar att ramla med skidorna..

    är lite sugen...just o veta hur långt man skulle komma..hela vägen eller 1mil? jag är en liten mer banger än en fighter som du. Men så tänkte jag att det finns tusentals som inte ens skulle våga prova så jag är iaf bättre än dem om jag skulle ställa upp ngt år...hm...

    massor av kramar,
    svägerskan

    SvaraRadera