torsdag 24 februari 2011

Baka baka

Dagens aktivitet - bullbak! Innan klockan slog tio hade vi redan bakat 32 st vetebullar och ett bröd. Tänk så mycket man kan hinna med på en morgon. Receptet på vetebullarna kommer från den berömda boken - Sju sorters kakor .
Receptet på brödet kommer från vår vän Bodil:
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 3 dl grahamsmjöl
  • 2 tsk bikarbonat
  • 0,5 dl mörk sirap
  • 3 dl filmjölk
  • russin, solrosfrön, aprikos eller något annat

Blanda ihop allt till en kletig deg och häll det sedan i en sockerkaksform. Grädda i 200 grader i 30-40 min.

Jag gjorde dubbelsats, men jag blandade även i rågmjöl och brödkryddor i degen och det blev supergott! Ni som har vägarna förbi är välkomna på en fika!

1 kommentar:

  1. Jag kommer in lite senare, spara en bulle till mig.

    Farmor

    SvaraRadera