onsdag 19 maj 2010

Inredningstips

Jag har hittat en favoritblogg när det gäller inredningstips - Simplicity Igår läste jag hur man skulle inreda sina fönster och jag kan bara konstatera att jag har misslyckats i mina fönster.
Så här stod det att man skulle inreda:

Jag har fått frågor om hur man gör det fint i sina fönster. Så här kommer några enkla tips:

  • Ojämna tal (ex 3+1) blir finare än tex 4 i en grupp
  • Undvik fallande skala, tripp trapp trull - då försvinner balansen i fönstret
  • Placera inte föremål i ett stort fönster för långt ifrån varandra, eller med linjalmätta avstånd, kan lätt kännas ängsligt och stelt. Gruppera mera!
  • Undvik att ha samma lampor (i inredningstermer sk dekorationslampor) i varje fönster, med samma växt brevid. Även denna konstellation uppfattas “hämmad”, ointressant och platt.
  • Du inreder för dig, inte för flanörerna utanför ditt hus.
  • Blanda högt mot lågt, Runt mot kantig, Rufft mot blankt. Motsatsförhållanden!
  • Köp hellre en stor växt än ett fåtal små, och placera något vackert föremål vid sidan av växten istället.
  • Tänk på växtens gröna nyans. Behöver ditt hem limegrönton, mörkgrön eller kanske den grågröna färgen som ett olivträd har. De olika färgerna ger olika känsla och stil till rummet.
  • Skruva upp gardinstången 20 cm ÖVER fönsterkarmen, höjer takhöjden och ger en exklusiv känsla till rummet.



Jaja, man kan inte lyckas med allt i hemmet :-) Hur ser det ut i era fönster?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar